Spustili jsme Caflou – software pro malé firmy a živnostníky

logo_linkedin_02Po roce práce se nám podařilo spustit pro nás velmi osobní projekt – aplikaci Caflou. Caflou je „informační systém“ pro živnostníky a malé firmy a vychází z osobní zkušenosti a vlastních potřeb. Pro nás vlastně vznikl. Více o tom proč a jak Caflou vzniklo, si můžete přečíst zde: https://www.caflou.cz/novinky/neni-to-jenom-o-penezich/

Zjednodušeně lze říci, že Caflou Vám umí dát přehled o Vašich zákaznících a dodavatelích, o zakázkách/projektech, o úkolech, výkazech a také příjmech nebo výdajích. Tak proč se na Caflou nepodívat a nezkusit si ho, je to zadarmo 🙂

www.Caflou.cz

co caflou umí

 

Rubriky: Tipy | Napsat komentář

Komplexní seminář pro Hospodářskou komoru v Jihlavě

Únor byl opravdu náročný měsíc, jelikož první měsíce roku mnohé firmy využívají ke vzdělávání svých zaměstnanců. Z častějších školení byla školení zaměřená na LinkedIn nebo školení PPC reklamy. Mezi nejnáročnější semináře nicméně patřil ten pro Hospodářskou komoru v Jihlavě.

Společně s komorou jsme již v polovině roku 2013 připravili koncept série seminářů, které by pokrývaly hlavní oblasti internetového marketingu a zasvětily účastníky do možností online marketingu a představily různé taktiky a nástroje.

Seminář byl nakonec rozdělen do 3 dní po šesti „vyučovacích“ hodinách. Osnova kurzu vypadala přibližně takto:

Seminář – den 1

  1. Internetový marketing (základy, koncepty)
  2. Optimalizace pro vyhledávače (SEO)
  3. PPC reklama

Seminář – den 2

  1. Webová analytika (primárně Google Analytics)
  2. Konverzní architektura
  3. Mobilní marketing

Seminář – den 3

  1. Marketing na sociálních sítích (základy, koncepty, hlavní platformy)
  2. Test znalostí

Semináře se účastnilo +-20 lidí a naprostá většina byla přítomna ve všech třech dnech, což my i komora bereme jako úspěch. Účastníci si odnesli celistvý přehled o oblasti online marketingu, budou se lépe v oblasti orientovat a budou schopni online marketing efektivněji využít pro potřeby svých firem.

Rubriky: Digitální marketing, Internetový marketing, Jak uspět na internetu, Konverzní architektura, Mobilní marketing, Optimalizace webu a konverzní architektura, Optimalizace webu pro vyhledávače (SEO), PPC reklama, Semináře a školení, Sociální technologie (sítě, média, relevance) | Štítky: , , , , , , , , , , , , , , , , | Napsat komentář

Jak (ne) na article marketing?

Nedávno se mi pod ruce (do emailu) dostal zajímavý „alert“, o který bych se rád podělil.

Uvádím jen výběr odkazů se stejným obsahem, byl jsem schopen najít desítky identických klonů tohoto konkrétního článku.

Evidentně se marketér pokoušel distribuovat článek propagující jeho služby, pravděpodobně s cílem získat zpětné odkazy.

Zde ukázka:

jak ne na article marketing

 

 

 

 

 

 

 

Co je na tom špatně?

  1. Všechny odkazy nabízejí identický článek
  2. Všechny domény s těmito odkazy jsou domény s nízkou kvalitou
  3. Většina domén, kde je článek umístěn, jsou tématicky daleko od tématu článku a nabízených služeb, cílová skupina, kterou má článek oslovit, na těch webech také pravdepodobně nebude
  4. Článek nepřináší žádnou přidanou hodnotu, jde o další z nenápaditých reklamních článků propagujících služby konkrétní firmy
  5. Relativně krátký článek je přeplněný klíčovými slovy a odkazy na vlastní web

Co myslíte, je toto v dnešní době, kdy se klade důraz na originální obsah (s přidanou hodnotou) a kvalitní odkazy, cesta, která ještě může fungovat a přinášet (trvale) výsledky? Zaplatili byste za služby firem, které podobné taktiky praktikují?

Rubriky: Digitální marketing, Internetový marketing, Jak uspět na internetu, Marketing obsahu/Obsahový marketing, Optimalizace webu pro vyhledávače (SEO) | Štítky: , , , , | Napsat komentář

Pomáháme spouštět portál pracezeny.cz

Na MDŽ došlo k oficiálnímu spuštění pracovního portálu pro ženy PráceŽeny.cz a to na tiskové konferenci.

Za portálem stojí Petra Janíčková, se kterou jsem spolupracoval již na projektech a seminářích v Britské obchodní komoře (British Chamber of Commerce). Na projektu PráceŽeny.cz pomáhám jako specialista na online marketing, pomáhal jsem vytvářet webové stránky a společně budeme portál i propagovat online.

Portál by měl primárně nabízet pracovní pozice ženám na mateřské, ženám, které hledají částečné nebo flexi úvazky. V nabídce by měly být i pozice manažerské. Projekt podporují mnohé velké značky jako Škoda Auto, Česká spořitelna, T-Mobile, RWE a další.

Věřím, že se portálu bude dařit a držím jim palce!

Rubriky: Digitální marketing, Internetový marketing, Novinky od Petr Macek & Co., Případové studie & reference | Napsat komentář

Ověřili jsme si, že „sleva“ v reklamě táhne

Co myslíte, reagují lidé více na reklamy ve vyhledávání, které zmiňují atraktivní slevy?

Zkusil jsem získat odpověď na tuto otázku analýzou dostupných dat, než abych pouze předpokládal, že tomu tak je.

Pro našeho klienta, který nabízí kuchyňské nádobí, již třetím rokem spravuji online marketingové kampaně a za takovou dobu jsem měl možnost testovat mnohé přístupy k online reklamě, ať to byla reklama ve vyhledávání, v reklamní síti nebo třeba na Facebooku.

Klient v posledních pár měsících začal nabízet dočasné slevy na svůj sortiment (až 25%) a proto mne zajímalo, jaký vliv bude mít to, že informaci o slevě umístím přímo do reklamního textu, zda lidé budou na reklamu klikat více než jindy. Lze samozřejmě předpokládat, že lidé na slovo „sleva“ budou slyšet, ale chtěl jsem efekt alespoň částečně změřit.

Získal jsem tedy data pro všechny používané reklamy ve vyhledávání, z nich jsem poté odfiltroval údaje pro reklamy, které obsahovaly termín „sleva“.  Pro zajímavost jsem tato data porovnal ještě s reklamami, které obsahovaly termíny „kvalita“ (případně „kvalitní“) a reklamy, které informovaly o poštovném zdarma. Hodnotil jsem také konverzní poměr a cenu za konverzi.

Porovnával jsem data pro téměř 70,000 zobrazení reklamy ve vyhledávání a více než 6,000 kliknutí na reklamu. Pro informaci, průměrné ceny za prokliky různých reklam se lišily o ne více než 6%, i průměrné pozice byly téměř identické (rozdíl maximálně o 0,15 pozice), tedy cena za proklik a průměrná pozice by neměly mít výrazný vliv na výsledky analýzy. V obdobích se slevami jsem souběžně používal reklamy obsahující všechny ověřované termíny (kvalita, sleva, poštovné zdarma), reklamy se pravidelně střídaly. Výsledky analýzy tedy vypadají takto:

Zdá se být evidentní, že zmínka o slevě v textu reklamy uživatele ovlivňuje. Zajímavé ale je i to, že uživatelé „zlákaní“ slevou nakupují více než ostatní uživatelé, konverzní poměr je skoro dvojnásobný, stejně jako cena za konverzi je téměř poloviční. Přitom slevu mohou využít uživatelé všichni, i ti, co klikli na reklamu, která slevu nezmiňovala.

Zajímavé je, že reklamy se zmínkou o poštovném měly lehce podprůměrný výkon z pohledu míry prokliku. Pravděpodobně to v momentě, kdy uživatel vybírá reklamu, na kterou klikne, není tak zásadní informace. Přeci jen uživatel ještě ani neví, co za zboží je nabízeno, kolik stojí apod. a poštovné řeší až později.

Nicméně jasné poučení z této stručné analýzy je to, že slevy prostě táhnou a zmínky o nich ovlivňují chování uživatelů. Je dobré si uvědomit, že podobně to platí i pro jiné atraktivní výhody, ať je to dárek zdarma k objednávce, prodloužená záruka apod., prostě cokoliv, co je přidanou hodnotou a může Vás to pozitivně odlišit od konkurence. Je dobré se těmito prvky chlubit, pomáhá to.

Co Vy, zmiňujete atraktivní výhody v reklamě při propagaci Vašich služeb či produktů? Ovlivňují Vás podobné benefity, když rozhodujete, na kterou reklamu kliknout?

Rubriky: Digitální marketing, Internetový marketing, Jak uspět na internetu, Konverzní architektura, Optimalizace webu a konverzní architektura, PPC reklama, Případové studie & reference, Webová analytika a reporting | Štítky: , , , , , , , , , | 2 komentáře

Myslíte, že sociální sítě mají potenciál i ve využití pro firemní účely a jak by na to firmy měly nejlépe jít?

Spolupracuji s portálem www.agender.cz, který se zabývá diversitou a v Agenderu plním roli konzultanta pro oblast online marketingu a sociálních sítí. Přes dotazník na webových stránkách Agenderu nám přišla zajímavá otázka a chtěl bych se o ni a odpověď na ni podělit.

Musím ještě zmínit, že otázka byla dosti obecná a odpovědět by se na ni dalo mnoha způsoby a také věřím, že 5 odborníků by na ni 5x odpovědělo jinak. Moji odpověď prosím tedy berte tak, že jsem chtěl relativně jednoduše odpovědět a tazatelce ukázat směr, kterým by měla ohledně sociálních sítí přemýšlet.

Otázka: Dobrý den, zajímala by me odpověď na otazku ohledně socialních sítí. I když socialní sítě nejsou nic nového v osobním užití a i firmy se již pustily do jejich užívání, přesto se mi zdá, že nejsou až tak využívané. Myslíte, že (sociální sítě) mají potenciál i ve využití pro firemní účely a jak by na to firmy měly nejlépe jít? Děkuji za odpověď. EJ

Odpověď: Vaše otázka je velmi těžká na zodpovězení. Už jenom proto, že nelze všechny firmy hodit do jedné škatulky. Např. firmy obsluhující koncové uživatele (síť rychlého občerstvení) a firmy obsluhující další firmy (účetní firma) přistupují k online marketingu (a sociálním sítím) velmi odlišně (nebo by měly).

Je také nutné brát v úvahu cíle, které pomocí sociálních sítí chtějí firmy naplňovat a podle toho rozhodnout, zda mohou sociální sítě vůbec splnit cíl, který od nich očekávám. Pokud jediným cílem firmy je prodávat a prodej by očekávaly i od sociálních sítí, od působení na sociálních sítích bych je já osobně zrazoval. Ve většině případů totiž sociální sítě nebývají efektivním prodejním kanálem a nebo se dopad na prodeje zobrazí až po nějaké (často dlouhé) době a na to firmy nemají trpělivost (investujeme nyní, chceme tedy návratnost také nyní). Pokud ale firmy chtějí posílit povědomí o jejich produktech či službách, zviditelnit značku, vylepšit reputaci firmy, zjistit názory uživatelů služeb či produktů nebo komunikovat se zákazníky (i těmi potenciálními), pak mohou být sociální sítě velmi dobrým nástrojem.

Tedy firmy by si měly určit, čeho chtějí dosáhnout pomocí online marketingu a na základě stanovených cílů zvolit správné postupy a platformy k dosažení cílů. Pro dosažení mnohých cílů jsou aktivity na sociálních sítích dobrou volbou, zatímco pro jiné ne. Je také nutné zvolit, na které sociální síti (nebo sítích) firma bude aktivní. Facebook není ideální pro každou firmu a každý cíl, stejně jako LinkedIn, Twitter, Google Plus nebo YouTube. Je nutné zvážit, koho chci svými aktivitami oslovovat a působit na sítích, kde tento vybraný segment je.

Podtrženo sečteno, prostor pro působení firem na sociálních sítích je. Jen je nutné stanovit cíle, které chceme dosáhnout a nastavit si realistická očekávání (často velmi dlouho trvá, než se efekt na sociálních sítích dostaví). Je nutné také vybrat správné sítě (kde je správná audience, kterou chci oslovit) a na zvolených sítích adekvátně pracovat (jinak budete pracovat s LinkedIn a jinak s Facebookem). Je nutné zdůraznit, že každá firma je unikátní a online marketingová strategie (včetně strategie pro sociální sítě) by měla být tvořena přímo pro tuto firmu na základě jejich situace, očekávání, možností a nelze paušalizovat.

Doufám, že moje odpověď alespoň částečně poukáže na směr, kterým se dát.

Jak byste na otázku ohledně vhodnosti sociálních sítí pro firmy odpověděly Vy?

Rubriky: Digitální marketing, Internetový marketing, Jak uspět na internetu, Sociální technologie (sítě, média, relevance) | Štítky: , , , , , , , , , , , , , | Napsat komentář

www.webovareseni.cz – aktualizace situace s referencemi

Situace s referencemi, kterou jsem popisoval v jednom z dřívějších článků, se posunula dále a to dobrým směrem .

Reference zmiňující weby, jejichž návrh a tvorbu jsem pro své klienty vedl, již nejsou na webu www.webovareseni.cz uvedeny.

S panem Bartuškou, majitelem společnosti MOLBUD s.r.o., jsem telefonicky celou věc prodiskutoval a navzájem se pochopili a zjistili, kde problémy vznikly (a jak je odstranit). Chyba na straně www.webovareseni.cz byla ta, že došlo v uvedení nesprávných referencí, na druhou stranu já se musím omluvit za to, že jsem svým článkem přinesl nedobré světlo na pana Bartušku a jeho společnost v situaci, kdy došlo k chybě jednotlivců, ne pana Bartušku a celé jeho společnosti. Je nutné tedy uvést, že pan Bartuška není podvodník.

 

 

 

Rubriky: Jak uspět na internetu | Napsat komentář

2/3 návštěvníků opustí webové stránky, protože nenašli, co hledají

Naší prací je mimo jiné radit klientům v tom, jak navrhovat či upravovat jejich webové stránky, aby plnily očekávané cíle a byly efektivnější. Abychom mohli radit co nejlépe, musíme i my chápat, jak se návštěvníci na webech chovají, co se jim líbí a co naopak ne nebo proč webové stránky nejčastěji opouštějí.

Lze najít mnoho informačních zdrojů pojednávajících o tom, proč lidé ze stránek utíkají, nicméně my jsme si chtěli vlastním průzkumem ověřit, jaké jsou nejčastější důvody, proč lidé stránky opouštějí. Spustili jsme proto krátký dotazník, kde jsme se na nejčastější důvody ptali. Nespecifikovali jsme, zda se jedná o eshop nebo jiný typ webu, otázka prostě a jednoduše stála takto: „Co Vás nejčastěji přiměje opustit webové stránky?“

Pro dotazník jsme využili možnost položit otázku na Facebooku a zacílili jsme na uživatele ve věku od 25 do 54 let se zájmy o podnikání, business, technologie. Osobně nám šlo o to zjistit, jak právě tato skupina na naší otázku zareaguje. Po několika týdnech jsme měli 321 odpovědí na naši otázku (uživatelé mohli zaškrtnout více možností) a výsledek můžete vidět zde:

Co z toho plyne pro majitele webových stránek?

Ať jde o eshop, obsahový web, informační portál nebo jakýkoliv jiný typ webu, je nutné, aby se návštěvník dokázal na stránkách orientovat. Pokud návštěvníka zavalíte informacemi, nabídnete nepřehlednou navigaci, pokud Váš web má špatně čitelný font, nedobře zvolené barvy, prostě cokoliv, co web znepřehledňuje, odrazujete uživatele od toho, aby na webu trávil více času.

Musíte také popřemýšlet o tom, jaké informace návštěvníci Vašeho webu hledají. Tyto informace by na stránkách neměly chybět a zároveň by měly být jednoduše k nalezení. Návštěvníkům by web měl požadované informace proaktivně „podstrkávat“, nesmíte doufat v to, že návštěvník si ty informace přece dokáže na webu najít sám.

Návštěvníkům webu také evidentně vadí prvky, které zhoršují „uživatelskou zkušenost“ během návštěvy webu a zpomalují jejich cestu webovými stránkami směrem k cíli (např. nalezení hledané stránky). Opravdu musíte na webu používat (pro uživatele) nepříjemná vyskakovací okna? Opravdu nemůžete omezit množství reklamních ploch, kterými odvádíte pozornost uživatele od obsahu, který hledá? Opravdu nejste schopni zoptimalizovat web tak, aby nahrávání stránek netrvalo zbytečně dlouho? Všechny (a nejen) tyto uživatelsky nepříjemné prvky návštěvníkům vadí a velmi často je přiměje Váš web opustit.

Řeší majitelé webových stránek výše uvedené problémy?

Jak jsme již zmiňovali, náš průzkum není nijak výrazně sofistikovaný, ale přesto poukazuje na problémy, se kterými se (až moc často nevědomky) potýká většina majitelů webových stránek. Mnozí majitelé si tyto problémy neuvědomují (nebo nechtějí uvědomit) a proto je neřeší. Zaměření se na podstatné věci jako přehlednost webových stránek, začlenění informací, které uživatele očekávají, vylepšení vizuální podoby stránek, jejich zrychlení, omezení reklam či jiných pro uživatele zbytečných prvků, to vše jsou oblasti, na které je nutné se zaměřit.

Souhlasíte s výsledky, který náš malý průzkum ukazuje? Chybí Vám ve výsledcích nějaký zásadní bod? Co Váš web, řešíte nebo začnete řešit některé z problémů, které jsme v článku zmínili a mohou stát ve Vaší cestě za úspěchem na internetu?

Rubriky: Digitální marketing, Internetový marketing, Jak uspět na internetu, Konverzní architektura, Marketing obsahu/Obsahový marketing, Optimalizace webu a konverzní architektura | Štítky: , , , , , | Napsat komentář

Jak jsme zvýšili míru konverze ze 4% na 8% díky A/B testování vstupní stránky

O A/B testování se toho napsalo mnohé, ale často bohužel zůstane pouze u teorie. My Vám na konkrétním případu ukážeme, že nemusí jít o složitý proces a přitom výsledkem může být výrazné zvýšení efektivnosti Vašich kampaní či webových stránek.

Před několika měsíci jsme s klientem spustili PPC kampaně, jejichž cílem bylo přivést na web relevantní návštěvníky, kteří se následně bezplatně mohou registrovat do klientova systému.

Pro kampaň jsme navrhli vstupní stránku, která měla službu představit, odpovědět na základní otázky a přimět k bezplatné registraci. Klient stránku vytvořil, nicméně nebyla úplně dle našich představ, po vizuální i obsahové stránce. Kampaň jsme přesto spustili.

Postupně se kampaň ustálila na konverzním poměru +-4% (cena za konverzi byla také konstantní), se kterým jsme my i klient byli spokojeni. Vždy je ale co zlepšovat a dohodli jsme se, že se pokusíme kampaně vylepšit.  A zde jsme (mimo jiné) navrhli A/B test vstupní stránky.

Prostoru na úpravy moc nebylo díky různým omezením, ale navrhli jsme následující jednoduché úpravy:

  • Hlavní nadpis pouze na dvou řádcích
  • Titulní obrázek více tematický (místo nerelevantní paní s telefonem jsme použili relevantního kurýra)
  • Popis služby jsme navrhli trochu zkrátit
  • Pod popis jsme umístili první tlačítko s výzvou k registraci (výraznější oproti originálu)
  • Vedle tlačítka jsme doplnili popis o bezrizikovosti registrace
  • Klient vyměnil druhý obrázek za další tematický
  • Na konci stránky jsme umístili druhé tlačítko s výzvou k registraci a opět doplnili informaci o bezrizikovosti registrace

Následně jsme využili funkčnost „Experimenty“ v Google Analytics, která A/B testování umožňuje. Test jsme spustili nad 100% návštěvníky vstupní stránky, nicméně pro omezení rizika (např. v případě radikálních změn) je možné procenta snížit. Experiment je také spuštěn pro veškerou návštěvnost webu, nejen návštěvnost z placených kampaní.

Jak dopadly výsledky A/B testování?

Experiment běžel 15 dní, do experimentu bylo započítáno více než 1100 návštěvníků a nástroj nám již po patnácti dnech nabídl „vítěze“ experimentu:

Vidíte, že nová vstupní stránka (Varianta 1) je výrazně výkonnější než stránka originální. 70% nárůst konverzního poměru (pro všechny zdroje návštěvnosti, pro PPC kampaně je to také 70%) je výrazný nárůst a Google s 99% pravděpodobností odhaduje, že nová stránka překoná tu původní.

Co z toho pro podobné experimenty plyne?

A/B testování je opravdu velmi silný nástroj pro zvyšování výkonu webových stránek či online marketingových kampaní. Realizace takového experimentu je velmi jednoduchá a pokud Vám na stránky chodí dostatečné množství návštěvníků, můžete zhodnotit výsledky testu již během několika dnů či týdnů.

My jsme porovnávali dvě verze vstupní stránky a chápeme, že v dalších krocích bychom se mohli pustit do testování jednotlivých prvků stránky (nadpisy, obrázky, tlačítka, texty atd.), abychom získali „ideální“ vstupní stránku. Nicméně v této fázi testování jsme s výsledkem spokojeni a novou stránku použijeme jako plnohodnotnou vstupní stránku s cílem zvýšit úspěšnost našich online kampaní.

Jaké máte Vy zkušenosti s A/B testováním? Používáte podobné metody ke zvýšení konverzních schopností webu?

kontaktujtenassluzby_v01

Rubriky: Digitální marketing, Internetový marketing, Jak uspět na internetu, Konverzní architektura, Optimalizace webu a konverzní architektura, Případové studie & reference, Tipy | Štítky: , , , , , , , , | Napsat komentář

Chráněno: www.strankafirmynatvorbuwebu.cz* – krademe reference aneb chlubíme se cizím peřím!

Požadovaný obsah je chráněn heslem. Pokud jej chcete zobrazit, zadejte prosím nejdříve heslo:

Rubriky: Digitální marketing, Internetový marketing, Jak uspět na internetu, Případové studie & reference | Štítky: , , , , , , | Pro zobrazení komentářů zadejte heslo.