2/3 návštěvníků opustí webové stránky, protože nenašli, co hledají

Naší prací je mimo jiné radit klientům v tom, jak navrhovat či upravovat jejich webové stránky, aby plnily očekávané cíle a byly efektivnější. Abychom mohli radit co nejlépe, musíme i my chápat, jak se návštěvníci na webech chovají, co se jim líbí a co naopak ne nebo proč webové stránky nejčastěji opouštějí.

Lze najít mnoho informačních zdrojů pojednávajících o tom, proč lidé ze stránek utíkají, nicméně my jsme si chtěli vlastním průzkumem ověřit, jaké jsou nejčastější důvody, proč lidé stránky opouštějí. Spustili jsme proto krátký dotazník, kde jsme se na nejčastější důvody ptali. Nespecifikovali jsme, zda se jedná o eshop nebo jiný typ webu, otázka prostě a jednoduše stála takto: „Co Vás nejčastěji přiměje opustit webové stránky?“

Pro dotazník jsme využili možnost položit otázku na Facebooku a zacílili jsme na uživatele ve věku od 25 do 54 let se zájmy o podnikání, business, technologie. Osobně nám šlo o to zjistit, jak právě tato skupina na naší otázku zareaguje. Po několika týdnech jsme měli 321 odpovědí na naši otázku (uživatelé mohli zaškrtnout více možností) a výsledek můžete vidět zde:

Co z toho plyne pro majitele webových stránek?

Ať jde o eshop, obsahový web, informační portál nebo jakýkoliv jiný typ webu, je nutné, aby se návštěvník dokázal na stránkách orientovat. Pokud návštěvníka zavalíte informacemi, nabídnete nepřehlednou navigaci, pokud Váš web má špatně čitelný font, nedobře zvolené barvy, prostě cokoliv, co web znepřehledňuje, odrazujete uživatele od toho, aby na webu trávil více času.

Musíte také popřemýšlet o tom, jaké informace návštěvníci Vašeho webu hledají. Tyto informace by na stránkách neměly chybět a zároveň by měly být jednoduše k nalezení. Návštěvníkům by web měl požadované informace proaktivně „podstrkávat“, nesmíte doufat v to, že návštěvník si ty informace přece dokáže na webu najít sám.

Návštěvníkům webu také evidentně vadí prvky, které zhoršují „uživatelskou zkušenost“ během návštěvy webu a zpomalují jejich cestu webovými stránkami směrem k cíli (např. nalezení hledané stránky). Opravdu musíte na webu používat (pro uživatele) nepříjemná vyskakovací okna? Opravdu nemůžete omezit množství reklamních ploch, kterými odvádíte pozornost uživatele od obsahu, který hledá? Opravdu nejste schopni zoptimalizovat web tak, aby nahrávání stránek netrvalo zbytečně dlouho? Všechny (a nejen) tyto uživatelsky nepříjemné prvky návštěvníkům vadí a velmi často je přiměje Váš web opustit.

Řeší majitelé webových stránek výše uvedené problémy?

Jak jsme již zmiňovali, náš průzkum není nijak výrazně sofistikovaný, ale přesto poukazuje na problémy, se kterými se (až moc často nevědomky) potýká většina majitelů webových stránek. Mnozí majitelé si tyto problémy neuvědomují (nebo nechtějí uvědomit) a proto je neřeší. Zaměření se na podstatné věci jako přehlednost webových stránek, začlenění informací, které uživatele očekávají, vylepšení vizuální podoby stránek, jejich zrychlení, omezení reklam či jiných pro uživatele zbytečných prvků, to vše jsou oblasti, na které je nutné se zaměřit.

Souhlasíte s výsledky, který náš malý průzkum ukazuje? Chybí Vám ve výsledcích nějaký zásadní bod? Co Váš web, řešíte nebo začnete řešit některé z problémů, které jsme v článku zmínili a mohou stát ve Vaší cestě za úspěchem na internetu?

Petr Macek se představuje:

Pomáhám společnostem uspět na internetu. Cílem mojí práce je pomoci společnostem oslovit a získat zákazníky, vybudovat povědomí o jejich produktech a službách, vylepšit jejich reputaci a také efektivněji komunikovat se zákazníky. Zabývám se vytvářením a realizací strategií pro propagaci firem na internetu. Mnou navržené strategie jsou šité na míru každé společnosti a jejich účelem je splnit cíle, které společnost pro marketing na internetu má. Online marketing také pravidelně školím a pořádám v této oblasti semináře. Soustředím se na individuální školení pro firmy, které chtějí během školení řešit jejich vlastní problémy a veřejná školení pro ně nejsou ta nejefektivnější.
Příspěvek byl publikován v rubrice Digitální marketing, Internetový marketing, Jak uspět na internetu, Konverzní architektura, Marketing obsahu/Obsahový marketing, Optimalizace webu a konverzní architektura se štítky , , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.