Myslíte, že sociální sítě mají potenciál i ve využití pro firemní účely a jak by na to firmy měly nejlépe jít?

Spolupracuji s portálem www.agender.cz, který se zabývá diversitou a v Agenderu plním roli konzultanta pro oblast online marketingu a sociálních sítí. Přes dotazník na webových stránkách Agenderu nám přišla zajímavá otázka a chtěl bych se o ni a odpověď na ni podělit.

Musím ještě zmínit, že otázka byla dosti obecná a odpovědět by se na ni dalo mnoha způsoby a také věřím, že 5 odborníků by na ni 5x odpovědělo jinak. Moji odpověď prosím tedy berte tak, že jsem chtěl relativně jednoduše odpovědět a tazatelce ukázat směr, kterým by měla ohledně sociálních sítí přemýšlet.

Otázka: Dobrý den, zajímala by me odpověď na otazku ohledně socialních sítí. I když socialní sítě nejsou nic nového v osobním užití a i firmy se již pustily do jejich užívání, přesto se mi zdá, že nejsou až tak využívané. Myslíte, že (sociální sítě) mají potenciál i ve využití pro firemní účely a jak by na to firmy měly nejlépe jít? Děkuji za odpověď. EJ

Odpověď: Vaše otázka je velmi těžká na zodpovězení. Už jenom proto, že nelze všechny firmy hodit do jedné škatulky. Např. firmy obsluhující koncové uživatele (síť rychlého občerstvení) a firmy obsluhující další firmy (účetní firma) přistupují k online marketingu (a sociálním sítím) velmi odlišně (nebo by měly).

Je také nutné brát v úvahu cíle, které pomocí sociálních sítí chtějí firmy naplňovat a podle toho rozhodnout, zda mohou sociální sítě vůbec splnit cíl, který od nich očekávám. Pokud jediným cílem firmy je prodávat a prodej by očekávaly i od sociálních sítí, od působení na sociálních sítích bych je já osobně zrazoval. Ve většině případů totiž sociální sítě nebývají efektivním prodejním kanálem a nebo se dopad na prodeje zobrazí až po nějaké (často dlouhé) době a na to firmy nemají trpělivost (investujeme nyní, chceme tedy návratnost také nyní). Pokud ale firmy chtějí posílit povědomí o jejich produktech či službách, zviditelnit značku, vylepšit reputaci firmy, zjistit názory uživatelů služeb či produktů nebo komunikovat se zákazníky (i těmi potenciálními), pak mohou být sociální sítě velmi dobrým nástrojem.

Tedy firmy by si měly určit, čeho chtějí dosáhnout pomocí online marketingu a na základě stanovených cílů zvolit správné postupy a platformy k dosažení cílů. Pro dosažení mnohých cílů jsou aktivity na sociálních sítích dobrou volbou, zatímco pro jiné ne. Je také nutné zvolit, na které sociální síti (nebo sítích) firma bude aktivní. Facebook není ideální pro každou firmu a každý cíl, stejně jako LinkedIn, Twitter, Google Plus nebo YouTube. Je nutné zvážit, koho chci svými aktivitami oslovovat a působit na sítích, kde tento vybraný segment je.

Podtrženo sečteno, prostor pro působení firem na sociálních sítích je. Jen je nutné stanovit cíle, které chceme dosáhnout a nastavit si realistická očekávání (často velmi dlouho trvá, než se efekt na sociálních sítích dostaví). Je nutné také vybrat správné sítě (kde je správná audience, kterou chci oslovit) a na zvolených sítích adekvátně pracovat (jinak budete pracovat s LinkedIn a jinak s Facebookem). Je nutné zdůraznit, že každá firma je unikátní a online marketingová strategie (včetně strategie pro sociální sítě) by měla být tvořena přímo pro tuto firmu na základě jejich situace, očekávání, možností a nelze paušalizovat.

Doufám, že moje odpověď alespoň částečně poukáže na směr, kterým se dát.

Jak byste na otázku ohledně vhodnosti sociálních sítí pro firmy odpověděly Vy?

Petr Macek se představuje:

Pomáhám společnostem uspět na internetu. Cílem mojí práce je pomoci společnostem oslovit a získat zákazníky, vybudovat povědomí o jejich produktech a službách, vylepšit jejich reputaci a také efektivněji komunikovat se zákazníky. Zabývám se vytvářením a realizací strategií pro propagaci firem na internetu. Mnou navržené strategie jsou šité na míru každé společnosti a jejich účelem je splnit cíle, které společnost pro marketing na internetu má. Online marketing také pravidelně školím a pořádám v této oblasti semináře. Soustředím se na individuální školení pro firmy, které chtějí během školení řešit jejich vlastní problémy a veřejná školení pro ně nejsou ta nejefektivnější.
Příspěvek byl publikován v rubrice Digitální marketing, Internetový marketing, Jak uspět na internetu, Sociální technologie (sítě, média, relevance) se štítky , , , , , , , , , , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.